Browsed by
Forfatter: Erik Wie

Avlyst arrangement gir rom for #Mikroeventyr

På lørdag skulle det vært skogdag med dølahest, men arrangementet ble avlyst fredag kveld.  Etter å ha luftet mulighetene i heimen for å benytte muligheten til å roe ned tur-abstinensene noe fikk jeg utpå ettermiddagen på lørdag godkjenning fra øverste hold om at jeg kunne ta meg en rask overnattingstur i Vestfolds dype skoger.  Jeg kontaktet Eirik og lurte på om han ville henge med på en impuls tur.  Han kastet seg rundt og ble med, målet for turen ble…

Første helg i Juli var det duket for årets «eventyrlig vårfiske på Hardangervidda». Etter en del frafall endte vi med 3 stk, Liv, Roger og jeg som hadde pakket sekkene og sto klare i Horten kl. 12:00 på fredag for en fiskehelg på fjellet. 12:30 kommer vi oss i vei mot Numedal, etter et handle og spisestopp i Veggli parkerer vi i vestenden av Mevatn/Sønstevatn (1060 MOH) i Imingdalen ca kl 16:30. Vi krysser brua over elva mellom Mevatn og Vikvatn…

På sandag var det tid for lommelykt og spøkelseshistorie tur med Barnas Turlag Eiker. Jeg og Linda skulle være turledere og startet i 15:00 tiden med å henge opp reflekser og bokstavrebus igjennom skogen fra parkeringen på Årbogen og i en liten runde på omlag en halv kilometer frem til gapahuken ved akebakken. På en søndags ettermiddag hvor hele dagen hadde vært preget av vekselsvis opphold, regn og styrtregn så møtte det 2 familiegrupper klare for tur. Vi ble da…

Styremøter og andre komitè møter i Tønsberg og Omegn Turistforening er som regel lagt opp slik at de passer inn rett etter jobb. Da blir det som regel til at jeg tar sekken på ryggen å tusler fra jobben til kontorene til Tønsberg og Omegn Turistforening. Noe som gir muligheten til å gå over slottsfjellet i Tønsberg. Etter mye fleiping har det nå blitt til at dette er i god turistforenings ånd, at jeg tar en topptur til og fra…

I dag etter jobb ble vi med en tur ut til Bastøbukta for å bade litt, ble litt fisking på vei inn til Horten igjen, jeg fikk bare 2 små hvittinger som ble kroket av og sluppet ut igjen. På vei hjem fra båtturen tok vi turen oppom sommerbeite for å se til Erik fra Dal og de andre hestene.

Varmrøkt peppermakrell

Røking av mat er egentelig en veldig enkel tilbredningsmetode på tur. Egentelig er det ikke rare greiene en trenger for å røke med f.eks en primus. Her får du se hvordan jeg gjør når jeg røker peppermakrell i en røkeovn. Jeg bruker søvkroken sin røkerovn, den er grei størrelse på, men blir for stor når den skal være med i sekken på tur. Røyksponet jeg bruker er en standard blanding til rundt 50-100 kr på XXL eller den lokale sportsbutikken. I…

Også våkner vi for siste gang på Mårbu for denne gangen, det er frokost klokken 8 som vanlig og i dag skal vi møtes klokken 9:30 for å gå tur opp til klatrefjellet. Frem til vi skal krysse elva så har vi med oss Ulvejo, slik at de som vil kan ri på han. Vel oppe på åsen bak Mårbu så er barna allerede i gang med å klatre på den store steinen og på «fjellveggen». Etter en times tid…

I dag måtte vi opp ekstra tidlig, både Magnus, Linda og Ninni skulle være med å trekke garn. Som de andre morgenene så er det oppmøte kl 7 for trekking av garn og det er ikke alltid like lett å få de håpefulle til å stå opp så tidlig. Et par minutter over kl 8 så kommer de inn med 12 fine fjellørreter, totalt er vi nå oppe i 30 fjelløret på denne turen, 22 i garn og 8 på…

Jeg våkner litt før kl 7 av spente barneføtter som løper i gangen utenfor rommet. Dette er de barna som skal være med å trekke garn kl 7. Klokken 8  står vi klare og venter på frokosten, her finner vi nystekt brød og rundstykker, nykokt havregrøt og frokostblandinger. Til drikke har man valgene mellom melk, juice, vann, saft, kaffe eller te. Så det skorter ikke på utvalget. Etter å ha smakt seg igjennom havregrøt, brødskive og rundstykke, så var jeg…

Alarmen på mobilen kjimer kl 07:30, men jeg har allerde vært oppe i over en time.Har fått unna litt planleggings arbeid og evalueringer for Barnas Turlag, men nå er det på tide å se om ikke han i overkøya snart skal våkne. Det er frokost klokken 08:00 i dag, og 08:45 så skal vi ut å trekke garnene vi satte i går. Til frokost møter alle 17 deltakerne, blide som noen solstråler hele gjengen. Og enda blidere blir de fleste…

Det er fredag og turhelg med Barnas Turlag Eiker. Denne gangen er det fjellhelg på Fagerhøy fjellstue som står på agendaen. Jeg og Magnus tar en rolig start på dagen, vi har begge fått oss en fridag fra jobb og skole og skal nå spise frokost, lage niste, pakke og reise til Nesbyen. Vi kommer oss avgårde til klokken 11:00, men vi har flere erender vi skal på veien og bruker 4 timer og 40 minutter til Fagerhøy. Med oppmøte…

Nå var det lenge siden vi hadde fått vært med på tur med Turbo, så det var på tide å komme seg avgårde igjen. Denne gangen skulle Turbo ta oss med på sykkeltur til en bilfri øy i Vestfolds skjærgård, nemlig øya Veierland som ligger på vestiden av Nøtterøy. Vi møtte opp på fergekaia på Tenvik på Nøtterøy. Og lenge før ferga er i nærheten av Tenvik så er det en hel haug med turboer som sykler rundt på kaia.

Villmarksbrød

Villmarksbrød er i ferd med å bli en skikkelig slager på tur hos oss. Den smaker utrulig godt med syltetøy eller brunost på.   Oppskrift 250 gr Siktet hvetemel 250 gr annet grovt mel, jeg foretrekker Rug 2 ts bakepulver 3 ss sukker 1 ts salt 1 dl olje 2,5 dl lunket vann