Avlyst arrangement gir rom for #Mikroeventyr

På lørdag skulle det vært skogdag med dølahest, men arrangementet ble avlyst fredag kveld.

Etter å ha luftet mulighetene i heimen for å benytte muligheten til å roe ned tur-abstinensene noe fikk jeg utpå ettermiddagen på lørdag godkjenning fra øverste hold om at jeg kunne ta meg en rask overnattingstur i Vestfolds dype skoger.

Jeg kontaktet Eirik og lurte på om han ville henge med på en impuls tur.  Han kastet seg rundt og ble med, målet for turen ble Merkedammen.

Værmeldingen sa -6°C og 10-13 cm snø frem til midnatt og -3°C og fare for litt snø-dryss fra midnatt til morgen.

I Horten har det begynt å snø når jeg er i butikken for å handle i 18 tiden, Eirik melder i 19 tiden om at han er på vei og antyder ankomst om 45 minutter.

Klokken ble litt over 20 før bilen var pakket og vi var klare til å dra fra Horten, været har nå slått over til regn.

Kjøreforholdene på tvers av Vestfold var ikke gode, det rakk å legge seg et par cm med våt snø før regnet kom, så det er sleip sørpe på frossen bakke og det blir meget glatt.

Vi kommer oss forsiktig over til Høyjord og tar av ved kirka mot Merkedammen, her ligger det et par cm snø og vi har kommet langt nok inn og opp til at det er mer snø enn regn som faller fra oven. Nå blir det mer og mer snødekke på veien og når vi skal svinge av for å starte siste biten opp til Merkedammen ligger det 5-7 cm nysnø på veien og det snør ganske tett.

Veien opp til Merkedammen er glatt og like etter siste fastboende på veien så kommer det en skarp høyresving i starten på en stigning. Vi holder akkurat så høy fart igjennom svingen vi kan uten å skli ut for å få med momentet inn i bakken, men til ingen nytte. Etter et par billengder så er det ikke lenger nok friksjon. Etter noen enkle forsøk på å komme seg i gang igjen tok vi en rask 180 graders vending på bilen, konstaterte speilblank is under snøen uten noen antydning til sand eller grus. Vi bruker ikke mange sekundene på å bestemme oss for heller å finne en annen plass å tilbringe natten.

Valget falt da på Langevann i Ramnes, siden dette lå lett tilgjengelig langs veien tilbake og at det her pleier å være greit måket inn til parkeringen. Klokken var nå 21:30 og vi visste at det tar litt tid å få soveplassen klar, fyre bålet, smelte snøen lage middag og spise.

Det er ikke noen problemer å komme seg til Langevann og fra parkeringen trasker vi med hver vår sekk og en pulk med ved. Det regner tett med antydning til sludd. Vi trasker inn til gapahuken på Sveins plass ved Langevann, her er det som forventet ikke en sjel, men det er lys i ski-kiosken og det er kjørt til med tråkkemaskin inn og ut av plassen og en rundkjøring rundt gapahuken.

Dronefoto fra søndag morgen

Bålet blir tent og snøsmeltingen startet, mens vi finner oss en lun plass helt innerst i gapahuken, vindretningen er så håpløs den kan få blitt, regnet står på inn i huken, men det når heldigvis ikke helt inn til oss på innerste benk. Bålet kjemper mot regnet men klarer å holde unna, det bygger seg opp og vi får varmet oss og smeltet nok snø til et par kaffekopper og middagen.

Kveldens middag var en ny hjemmetørket variant, vi må jo teste litt før sommerens store prosjekt.

Toro sin amerikansk gryterett med ekstra mye elgkjøtt, tørket i stekeovnen hjemme, blandet ut med potetmos etter rehydrering til ønsket volum og konsistens.

Hjemmetørket turmat med potetmos

Middagen besto smaks- og konsistens testen med glans og er godkjent videre til prosjekt Saga, dog med noen anbefalinger av krydder for neste produksjonsrunde.

Eirik hadde med et nyinnkjøpt telt som skulle testes, og hvilket fint testvær han fikk, regn, sludd og kuldegrader. Teltet ble raskt montert opp i regnet og plassert inn i nabohuken for midlertidig lagring frem til vi skulle legge oss. Kjekt med slike små selvstående telt.

Eirik hadde funnet seg en plass til teltet rett ovenfor ski-kiosken og jeg hadde blinket meg ut et par potensielle trær til køya mi.

Ved midnatt løyer vært litt, regner står ikke lenger på inn i huken og det blir mindre nedbør, da benytter vi anledningen og jeg finner frem tarpen, sammen henger vi opp tarpen min mellom de 2 trærne jeg har blinket meg ut, setter den opp i en A-frame konfigurasjon, relativt smal for å få det så lunt som mulig innenfor.

Køya henger på plass under tarpen

Mens jeg henger opp køya og huker på under quilten, som jeg tenkte å teste i litt kaldere omgivelser på denne turen, setter Eirik ut teltet sitt.

Quilten som skal testes er en hjemmelaget sak. Den startet sitt liv som teppepose kjøpt på Europris, har ingen oppgitt informasjon om brukstemperatur, men er nok i bestefall en nedre grense på 5°C til 10°C, noe som er et stykke unna temperaturen der vi befinner oss.

Men med en teori om at den skal isolere mot luft som beveger seg under køya og derfor kjøler meg ned, så har den jo en viss effekt uansett. Så da skal vi finne ut om 1-3 kuldegrader er for kaldt eller om det går. Over meg har jeg med en dun sovepose fra Mountain Equipment som er god for -15°C i komfortsona.

Med soveplassene gjort klare så går vi tilbake til huken , koker opp litt mer vann til kakao og kaffe, og sitter og skravler rundt det kommende prosjektet.

Klokken 1:30 pakker vi sammen alt rotet vårt i huken oppi sekkene og tar kvelden. Jeg tar med pulken innunder duken for å ha noe å sette sekken på så den ikke skal ligge rett i den våte snøen.

Klar for en god natts søvn

Klokken 2 er jeg på plass i køya. For å unngå at reinfellene skulle ligge i snøen, la jeg de oppi køya. Dermed får jeg ikke testet hva underquilten tåler av temp, men jeg konstaterer at med reinfellene i køya og quilten under så var jeg ihvertfall ikke kald, så da legger jeg soveposen over meg som en dyne og sovner.

Jeg våkner igjen i 8 tiden, naturen kaller og jeg har ikke lyst til å forlate mitt gode og varme rede, etter en halvtime så vinner naturen og jeg må ut å tømme blæra. Jeg knipser et par bilder med telefonen når jeg først er oppe og tusler, men kryper fort tilbake i køya igjen, gode varme lune. Jeg blir liggende en times tid til, men da er jeg så rastløs at det er bare å stå opp og tenne bål.

Eirik kommer tuslende noen få minutter etter, på ny starter snøsmelting og vannkoking til kaffe og frokost.

Mens vi venter på at snøen skal smelte flyr vi en liten test tur med drona og diskutere bruksmuligheter i forhold til prosjekt Saga. Før vi rekker å lage frokost så kommer det folk til plassen, det er frivillige fra skigruppa som skal stå for driften av ski-kiosken denne dagen, de blir overrasket og imponert over at noen har overnattet ute i slikt vær «også på vinteren da».

Det falt litt snø på natten, lett å se varmen fra køya har smeltet snøen som falt

Vi spiser frokost og skravler litt, sola bryter igjennom skydekket og varmer. Vi finner ut at det er best å få pakket sammen før det kommer for mye folk og før vi er ferdige med å pakke renner det på med store og små på skitur til kiosken ved Langevann.

Vi lister oss stille vekk og finner tilbake til bilen, klokken er omkring 12 og vårt lille mikroeventyr er over for denne gang.

Utsikten fra innsiden av redet
Teltet til Eirik på morgenen

Solen prøver å bryte seg igjennom skydekket
Dronefoto av plassen, her kan vi se de omtale gapahukene, kiosken, telt og tarp samt badeplassen på Langevann til venstre i bildet.